Norrskenstider
Norrskenssäsongen har börjat och så jävla glad för det är jag! Hejhej norrskenstider, vi kommer ha mycket kul ihop du och jag! Har varit ut två gånger redan, ena gången var tyvärr en riktig nitlott men det blev lite stjärnor då i alla fall. Andra gången var det ett svagt synligt norrsken för ögat längst med horisonten. I kameran ser det mycket skarpare ut än det var på riktigt. 

Det är en tråkig tid på året för fotograferingen det här, i alla fall för mig. Jag har alltid svårt att hitta inspirationen och kreativiteten den här tiden på året. Så därför ser jag extra mycket fram emot detta norrskensjagande. Haha. 
I morgon enligt norrskensprognosen väntar ett stort norrsken, större än på bilden. Jag ska packa kameran, min bästa vän, pannlampor och en termos varm choklad och ge mig ut i natten. Håll tummarna att prognosen stämmer! 

För övrigt känner jag att det kommer bli en bra norrskensjakt i år, det pirrar sådär gött i magen liksom. Haha, jag är bättre rustad nu än tidigare och jag vet vart jag ska åka. Jag följer en norrskens-hemsida, jag har tre appar och följer en facebooksida.  Jag är laddad, det kommer bli bra, väldigt bra! xD

I morgon förväntas det bli kp6, vid kp5 blir det synligt här i Gävle. Bilden nedan är tagen i typ-ish kp4,33. Så jag har enorma förväntnigar på ett kp6-norrsken i morgon, haha! 

Mitt absoluta första norrsken, det var en ren slump att jag stod med kameran riggad på stativ och självutlösare. Hann ta en bild och sedan exploderade det bara! Vilken glädjechock vi fick, kommer inte ihåg vilket kp det var men hoppas det blir liknande det i morgon :D 
 
Bilden på stjärnorna tog jag kvällen då det inte var något norrsken ute, jag fotograferade och tyckte det var så konstigt att stjärnorna inte syntes så bra, de vanliga inställningarna fungerade inte så jag sänkte slutartiden men stjärnorna blev då bara till streck och syntes fortfarande inte riktigt så bra som de brukar. När jag kom hem insåg jag att jag hade mitt halvtonade gråfilter på objektivet, haha! Så dumt. Men jag tyckte ändå den här bilden blev lite cool även om slutartiden varit lite för lång. 

Ska ni ut på någon norrskensjakt i morgon? :D 
Hörs hej! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress